Mercator, een general management simulatie. Mercator, een general management simulatie. In elke organisatie worden plannen en begrotingen gemaakt, investeringsanalyses opgesteld en managementrapportages samengesteld. Prestaties worden beoordeeld en plannen worden bijgestuurd. Maar welke informatie is nu eigenlijk relevant voor de besturing van uw organisatie? En hoe ga je als management om met de beschikbare informatie?
Bij Mercator vormen statistieken, tabellen, overzichten en nog meer overzichten een belangrijke informatiebron voor besturing. Hoe bestuur je een organisatie vanuit het management? De gegevens van het eerste kwartaal rollen binnen. De eerste resultaten worden als matig en teleurstellend ervaren. We moeten iets doen, maar wat?!
Besturing kent een aantal klassieke valkuilen. Mensen laten zich bij waarnemingen en acties leiden door hun (voor)oordelen. Mensen zien de dingen die ze verwachten te zien. Ook hebben mensen weinig oog voor veranderingen die zich sluipend voltrekken. Daarnaast weten ze de werkelijkheid sterk te vereenvoudigen. In Mercator leren deelnemers zich een weg banen door de informatieberg. Door goede strategieën te kiezen. Door verschillen in uitgangspunten tussen de deelnemers niet uit de weg te gaan, maar juist te gebruiken om los te komen van eigen vooroordelen. Deelnemers leren daarbij causale diagrammen te gebruiken om juist deze verschillen in uitgangspunten in kaart te brengen.
Met dit spel bereikt U:
• Inzichten in (integrale) sourcing van IT
• Awareness en implementatie van outsourcingstrajecten
• Communicatie en samenwerken met externe partijen
• Het belang van heldere en duidelijke afspraken
• Een connectie met Trust en Control, cruciale begrippen voor een goede samenwerking tussen mensen